Kaj v postopkih za zmanjševanje škod po volku ne deluje?
Na območju občine Pivka so volkovi rejcem od februarja dalje povzročili precej škode. Po oceni Zavoda za gozdove Slovenije so bili že marca izpolnjeni pogoji za izredni odstrel volkov (kar je eden izmed ukrepov s katerim naj bi se preprečevalo ponavljanje škodnih dogodkov), nakar je bila oddana vloga za izvedbo tega ukrepa, odločaba pa je bila izdana šele v začetku septembra.
Že konec junija, zaradi napadov volkov, ki so se še kar vrstili, sta se župan Robert Smrdelj in vodja Krajinskega parka Pivška presihajoča jezera Tadej Kogovšek srečala s prizadetimi rejci. Ne rejci ne Občina Pivka tudi po pismu, ki smo ga 10. julija naslovili na Ministrstvo za okolje in prostor nismo dobili nobenih pojasnil o poteku postopka oziroma izvedbi ukrepa.
Zato smo v začetku avgusta sami sklicali in včeraj, 6. septembra 20202, izvedli sestanek z odgovornimi z Ministrstva za okolje in prostor, Zavoda za gozdove Slovenije, Kmetijsko gozdarske zbornice Slovenije, Kmetijsko gozdarskega zavoda Nova Gorica, izpostava Postojna in s predstavnikoma rejcev z našega območja. Le z ministrstva za kmetijstvo se na naše vabilo niso odzvali.
Namen sestanka je bil, da bi na našem, pivškem primeru, in skupaj poiskali pot do učinkovitejšega, bistveno krajšega postopka za interventni odstrel in si skupaj odgovorili na vprašanje, kaj v sistemu preventive pred napadi zlasti volka ne deluje.
Predstavniki MOP in ZGS so nam zagotovili, da je čimprejšnja ureditev tega področja tudi v njihovem interesu, zato so napovedali aktivno delovanje v tej smeri. Pritrdili so nam, da je postopek za izredni odstrel, kakršen je predviden zdaj, nesmiseln, poleg tega pa je treba tudi druge preventivne ukrepe pred napadi volkov prilagoditi tako, da bodo zanje čim bolj motivirani rejci, obenem pa bo zagotovljeno tudi ohranjanje populacije volkov.
Sklepi sestanka so bili sledeči:
1. - Poiskati rešitve za skrajšanje postopka interventnega odvzema volka iz narave v okviru veljavne zakonodaje (ustna odločba) ter izoblikovati rešitev za skrajšanje postopka s spremembo zakonodaje (Zakon o ohranjanju narave, ZON)
2. - Nadgraditi Smernico za dokazovanje pogojev (resna škoda) za odvzem volka iz narave z odstrelom.
3. - Izoblikovati spremembo ZON, da bo možna realizacija ukrepa varovanja čred s pastirskimi psi (rejcem omogočiti sredstva za nakup psov kot učinkovitega preventivnega ukrepa) ter MOP naj sofinancira nakup elektromrež brez pogojevanja s (prvim) škodnim dogodkom – t. j. omogočiti dostopnost sofinanciranja vsem zainteresiranim rejcem pašnih živali
4. - Preveriti ukrepe v okviru Skupne kmetijske politike: preveriti ustreznost razpisa (administrativna zapletenost, neutemeljeno izključevanje operacij) za Naložbe za izboljšanje splošne učinkovitosti in trajnosti kmetijskih gospodarstev, namenjene zaščiti živali na paši pred velikimi zvermi (podukrep 4.1) in kmetom zagotoviti podporo strokovnih služb pri oddaji vlog
- - Pregledati prenos učinkovitih sistemov varovanja, razvitih v projektih, v ukrepe SKP, pri čemer naj sodeluje stroka (ZGS)
5. - Pri ukrepih, vezanih na velike zveri, poudariti pomen kmetijske rabe prostora tudi iz vidika požarne ogroženosti predvsem naselij
6. - Postopno dvigovanje minimalnih standardov varovanja v pravilniku za izplačilo odškodnin po napadu velikih zveri, ki naj bodo uravnoteženi s spodbudami za učinkovito varovanje (ukrepi varovanja, ki so pogoj za izplačilo odškodnin po veljavnem pravilniku namreč ne preprečujejo možnosti napada volkov)
7. - Spodbuditi komasacije pašnih površin kot ukrepa za učinkovitejše izvajanje preventivnih ukrepov
8. - Poiskati rešitve za nujno vzpostavitev delovanja intervencijske skupine za izredni odstrel v naravi oziroma odstrel v izrednih dogodkih
9. - Oblikovanje operativne delovne skupine v sestavi predstavnikov MOP, MKGP, ZGS in lokalnih skupnosti.
Predstavniki Občine Pivka bomo spremljali uresničevanje sklepov in o njih tudi seznanjali zainteresirano javnost.
Dragica Jaksetič
(Foto: Zavod za gozdove Slovenije)