Muzejska parna lokomotiva 33-110 prispela v Park vojaške zgodovine
Iskali smo, pa nismo našli, namreč podatka o tem, ali je kdorkoli kadarkoli katerokoli lokomotivo s tirov dvignil, jo prenesel na tovornjak, ta pa jo je odpeljal… Kajti ta projekt je bil zaradi nekaterih neznank, povezanih predvsem s starostjo in stanjem lokomotive, tudi za nas velik izziv. Mogočih zapletov vnaprej ni bilo mogoče popolnoma izključiti.
Nam je danes s pomočjo delavcev Slovenskih železnic in sponzorjev, podjetij CEM TIR in DVIG, uspelo. 95 ton težko in 23 metrov dolgo parno lokomotivo smo brez zapletov dvignili s tirov železniške postaje Pivka, jo prenesli na tovorno vozilo, jo prepeljali na zgornji plato Parka vojaške zgodovine in jo tam položili na novozgrajeni tir. Na tiru, kjer je obmirovala, bo služila popolnoma drugačnemu namenu kot v času svojega 35-letnega »življenja«. Med ljubitelji tehniške dediščine že zdaj zbuja obilo pozornosti, ko pa jo bomo obnovili in jo opremili kot muzejski eksponat, bo dragocena priča novejše zgodovine v naših krajih.
Na krajši slovesnosti ob prihodu lokomotive v Park so spregovorili g. Mladen Bogič, ravnatelj Železniškega muzeja Slovenskih železnic, g. Uroš Kokošar, namestnik generalnega sekretarja Slovenskih železnic in župan občine Pivka g. Robert Smrdelj.
Uroš Kokošar, namestnik generalnega sekretarja Slovenskih železnic:
Slovenske železnice, Občina Pivka in Park vojaške zgodovine so institucije, ki se zavedajo pomembnosti bogate slovenske tehnične dediščine in jo vpletajo v vse procese dela.
Mladen Bogič, ravnatelj Železniškega muzeja Slovenskih železnic:
Lokomotiva, ki jo danes postavljamo v Park vojaške zgodovine ima zelo zanimivo zgodovino. Še posebno mesto v naši zgodovini pa ima zato, ker je 11. aprila 1978 s posebno slavnostno vožnjo od Ljubljane do Postojne zaključila obdobje parne vleke.
Med slovesnostjo sta g. Kokošar in g. Smrdelj podpisala tudi pogodbo o trajni izposoji parne lokomotive.
Ponovimo: legendarno parno lokomotivo 33-110 so izdelali leta 1943 v Berlinu, konstruirana je bila leta 1942 za vleko vseh vrst vlakov in v vseh razmerah. Njena moč je znašala 1200 kilovatov, dosegla pa je lahko hitrost 80 kilometrov na uro. Vse sorodne lokomotive, lokomotive tipa 33, so vozile po vsej Evropi še desetletja po drugi svetovni vojni. Tudi ta, ki zdaj stoji v Pivki. Po slovenskih tirih je vozila vse do leta 1978. Ko je »odslužila«, so jo parkirali v nekdanjo kurilnico v Novi Gorici. Nato so jo premaknili v Štanjel, kjer je propadala. Nazadnje, 2. maja letos, je ob pomoči sestrske lokomotive 33-037, še vedno aktivne lokomotive muzejskega vlaka Slovenskih železnic, prevozila še zadnjo pot od Štanjela do železniške postaje v Pivki.
Da se lokomotiva 33-110 seli v Park vojaške zgodovine je velik dogodek in hkrati del širšega sodelovanja Slovenskih železnic, Občine Pivka in Parka vojaške zgodovine. Skupaj bomo v prihodnje dejavno sodelovali na treh zelo pomembnih področjih in sicer oblikovanju turistične ponudbe, promociji javnega potniškega prometa ter širjenju zavedanja o bogati tehnični dediščini v Sloveniji.
Navdušeni smo, da bomo lahko lokomotivo 33-110 od zdaj naprej občudovali med drugimi edinstvenimi artefakti zbirke vojaške tehniške dediščine v Parku vojaške zgodovine v Pivki.