BOGATI SE LETALSKA ZBIRKA PARKA VOJAŠKE ZGODOVINE
Park vojaške zgodovine Pivka je pred glavno poletno sezono svojo zbirko obogatil z novim muzejskim eksponatom. Danes se je namreč v pivškem muzeju začelo dolgo pričakovano sestavljanje letala Orel, ki je konec maja prispelo v Pivko in bo odslej na ogled vsem obiskovalcem Parka.
Pobuda o donaciji romunskega letala Sloveniji je prišla s strani Društva vojaških pilotov vseh generacij in prijateljev vojaškega letalstva ter Slovensko romunskega poslovnega kluba Triglav – Carpaţi. Na slovenski strani sta se v projekt aktivno vključila Vojaški muzej Slovenske vojske in Park vojaške zgodovine Pivka. Prevoz eksponata je donatorsko opravilo transportno podjetje CEM – TIR, ki je pred tremi leti prav tako opravilo izjemno zahteven prevoz znamenite podmornice P – 913.
O LETALU SOKO J – 22 OREL/ IAR 93 VULTUR
Konec šestdesetih let je Jugoslovansko vojno letalstvo začelo razmišljati o novem jurišnem letalu. Po analizi vseh dejavnikov in upoštevajoč razmerje »cena – učinkovitost« sta se vodstvo vojaškega letalstva in državni vrh odločila za letalo z visoko podzvočno hitrostjo, ki bi bilo ob posebnih pogojih sposobno doseči tudi nadzvočno hitrost.
Zaradi visokih stroškov se je razmišljalo o sodelovanju z zunanjim partnerjem in kot idealna se je pokazala Romunija, ki je v tem času obujala vojaško letalsko industrijo. 20. maja 1971 je bila podpisana pogodba o sodelovanju med obema državama, ki je vsebovala določilo o razdelitvi stroškov na pol. Projekt je bil poimenovan YUROM, končni produkt, visokokrilno dvomotorno jurišno letalo kovinske polmonokok konstrukcije, je v Jugoslaviji dobilo naziv Soko J – 22 orel, v Romuniji pa IAR – 93 vultur (orel). Projekt se je zgledoval po britansko – francoskem letalu Sepecat jaguar, ki je bil dokončan nekaj let pred orlom.
Orel je bil projektiran v letalskih inštitutih v Žarkovu in Bukarešti, proizvodnja pa je potekala v Mostarju (Soko), Pančevu (Utva) in v Craiovi (I.R.Av.). Romunski in jugoslovanski prototip sta poletela na isti dan, 31. oktobra 1974. V drugi polovici sedemdesetih let so bile izvedene nekatere izboljšave in začelo se je s serijsko proizvodnjo. V Jugoslaviji je bila izdelana tudi izvidniška verzija. V različnih verzijah je bilo v obeh državah izdelanih več kot 200 primerkov letala.
OREL V SLOVENIJI
Prvi dve eskadrilji v Jugoslovanskem vojnem letalstvu, opremljeni z letali orel, sta bili 351. izvidniška in 238. lovsko bombniška eskadrilja/ 82. letalske brigade, ki je bila nastanjena v Cerkljah ob Krki. Po minometnem napadu na letališče, 27. junija 1991 so se letala postopoma prebazirala na letališča na Hrvaškem in Bosni in Hercegovini. Ob razširitvi vojne vihre na območju Jugoslavije pa so bila letala odpeljana v Beograd.
TEHNIČNI PODATKI
- dolžina: 14,9 m
- višina: 4,53 m
- razpon kril: 9,3 m
- površina kril: 26 m²
- masa letala: od 5.550 do 5750 kg; maksimalna od 10.600 do 11.080 kg
- hitrost: 1.130 km/h (0,95 Mach)
- dolet: 1.320 km
- maksimalna višina: 13.600 m
- motor: 2 × Rolls – Royce Viper Mk. 632-41; 633-41; 633-47; 663-41
- oborožitev: dva topa na bokih GŠ – 23L z dvesto granatami; en podtrupni in štirje podkrilni nosilci za do 500 kg bomb in raket; skupna nosilnost 1.733 kg.
Priložnost za ogled razširjene zbirke, ki jo Park vojaške zgodovine sicer vsako leto izkoristi za predstavitev svojih novih eksponatov, bo že ta vikend in sicer v okviru Poletne muzejske noči, ki se bo v Parku dogajala od 18. do 24. ure. Obiskovalci si bodo lahko brezplačno ogledali muzejske zbirke in razstave z vodenim ogledom ob 18. in 21. uri. Ob predhodni najavi bo med 18. in 23. uro možen tudi ogled notranjosti podmornice. Ob obeležitvi stoletnice I. svetovne vojne bo na ogled razstava o bojevanju na soški fronti »Hrumenje tišine«, svoja vrata pa bo odprla tudi kaverna na Koti 110, ki bo omogočila vpogled v življenje na fronti v predstavi »Zgodbe avstro-ogrskega vojaka« ob 19. in 20. uri. Za hrano in pijačo bo poskrbljeno. Vabljeni!